Köttfärslimpa..

Datum: 2009-02-10 Tid: 13:28:43
Igår var det dags att laga köttfärslimpa igen! Tänkte dela med mig av mitt egna recept. Höftat ihop som vanligt, räkna alltså med antingen lite mer eller lite mindre, ta efter behag.
KÖTTFÄRSLIMPAN
• ca 500g blandfärs
• En halv riven stor gul lök
• En riven morot
• Rivet skal av en halv citron (kan uteslutas)
• Flytande margarin
• ca 1 dl ströbröd
• ca 2 dl mjölk
• Salt
• Svartpeppar
• Basilika
lite Muskot
• Vitlökspulver
• Paprikapulver
• Timjan

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ströbrödet och mjölken och låt stå och dra en stund ca 10 min. Smörj en form. Riv lök, morot (och citronskalet) och blanda runt i ströbrödsblandningen. Rör i resten av kryddorna. Rör ihop med blandfärsen tills allt är riktigt blandat. Forma till en limpa i formen och häll över lite flytande margarin. Låt stå i ungen cirka en timme.
SÅSEN
Sky ifrån köttfärslimpan, mjöl och mjölk. Rör ner lite mjöl i skyn i en kastrull, rör tills det tjocknar. Häll på mjölk och låt koka upp. Rör hela tiden. Smaksätt med muskot, (lite citronsaft,) salt, svartpeppar och vad man nu önskar.

Till detta serverar jag kokt potatis, rårörda lingon, inlagd gurka och en sallad, samt citronvatten av den stackars skallösa citronen!

Tankar och tycken
Mitt namn: Mamma

prova och riv rå potatis istället för ströbröd. Kram

2009-02-10 @ 20:15:58

Skriv vad du tänker:

Namn:
Spara mina uppgifter!

Mail-adress: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback