Bilden av Phoebe

Datum: 2009-01-19 Tid: 04:08:33
FÖRFATTARE: Kim Edwards

STORY: Boken handlar om läkaren David och hans fru Norah. Natten då Norah föder deras första barn är en stormig natt och när den kallade läkaren fastnar i ett dike, får David förlösa sin fru. Norah får tvillingar. En frisk pojke, Paul och en flicka Phoebe. Men Phoebe föds med Downs syndrom och året 1964 lämnades dessa bebisar bort till institutioner. David lämnar bort Phoebe till sköterskan, med uppmaningen om att lämna flickan till just en sådan och säger till Norah att flickan var dödfödd. Men sjuksköterskan, Caroline, väljer att istället uppfostra Phoebe själv. Vi får följa de båda familjerna genom livet och de inverkningar Davids livsavgörande beslut får för konsekvenser för dem allihop.
MINA TANKAR: Det är en väldigt stark bok, med mycket känslor, mycket tunga känslor. Jag fastnade direkt, särskilt vid lilla Phoebe som får kämpa så mycket med allt det som är så enkelt för oss andra. Den är välskriven, målande och detaljrik. Denna rekommenderar jag starkt.
Fick den dessutom av min kära lillebror i julklapp, han är guld värd.

Tankar och tycken

Skriv vad du tänker:

Namn:
Spara mina uppgifter!

Mail-adress: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback