Är det här verkligen sant?

Datum: 2010-05-28 Tid: 17:51:43

Igår satt vi på vårt näst sista seminarium tillsammans med läraren BOP. Vi fick spåna kring allt vi var rädda för och hur vi trodde att det skulle bli när vi om 1 vecka (!) är färdiga sjuksköterskor. Här är en liten lista på vad vi kom fram till (vi fyllde då en hel A4-sida):

  • Att inte kunna allt
  • Att inte bli tagen på allvar av kollegor och patienter
  • Att läkarna inte ska se ens kompetens
  • Att göra fel
  • Att känna tomhet inför yrket - det var inte det här jag förväntade mig
  • Att känna att man hamnat fel
  • Att inte kunna hantera olika situationer
  • Att inte trivas på arbetsplatsen

Sedan fick vi fantisera ihop hur vi ville att det skulle bli när vi kommer ut som sjuksköterskor.

  • Bra lön: 25 000 - 30 000 kr/mån.
  • Bra arbetsklimat med bra arbetskamrater, fräsch miljö och uppskattning.
  • Vilorum för nattpersonal intill avdelning.
  • Friskvård minst 1 timme i veckan.
  • Fler läkare och fler sjuksköterskor.
  • Spring-läkare. (På vissa avdelningar använder man sig av en springsjuksköterska som mest sköter det medicintekniska åt sin kollegor när de inte hinner ex. sätter dropp och PVK:er och ger injektioner.) Detta skulle innebära en läkare som hela tiden finns tillgänglig åt avdelningen för att ordinera dropp osv. samtidigt som h*n skulle kunna hjälpa sina läkarkollegor med saker som de inte hinner ex. mottagningsbesök. Underlätta för alla med andra ord.
  • Bra kommunikation mellan kommun och landsting OCH de privata vårdgivarna.
  • Samma dokumentationssystem över hela landet.
  • En Ipad till varje sjuksköterska så att man slipper leta efter dator att dokumentera på och även så att man kan sitta inne hos patienten och dokumentera.
  • Liknande Ipad inne hos varje patient där man kan registrera given medicin direkt istället för att springa mellan medicinvagn och patient.
  • Apodos åt alla! (Så långt det är möjligt).

Nu svettas jag lite över tentan imorgon men känner mig hoppfull. Idag har jag fin kontroll på läget och jag känner att jag kan det allra mesta. Jag ska fortsätta plugga hela kvällen medans klassen är på avslutningssittning. Imorgon ska jag klara tentan och sen är det vidare fokus mot den muntliga tentan på torsdag. Allt annat är prio två.

I pauserna ska jag packa. Jag har dragit ner kartong efter kartong. Det är så sorligt. Nu kännes det verkligen. Jag ska lämna mitt hem till någon annan. Någon annan ska bo här. Jag kommer inte längre ha mitt lilla krypin här i Växjö och jag kommer inte mer pendla fram och tillbaka. Hur ska detta gå? Jag som egentligen älskar att vara på väg. Jag hatar att åka - men jag älskar att vara på väg någonstans, att inte vara fast på en punkt. Det skrämmer mig lite att jag nu faktiskt kommer att vara fast på en punkt, men vi får se vad jag gör åt den saken.

Jag har samlat på mig kanonmycket saker. Både kläder och prylar. Så efter flytten ska det som sorterats som säljbart säljas.. Tradera is my new BFF..

Förresten det där med 1 vecka stämmer inte riktigt eftersom terminen inte är färdig förrän på söndagen... ;)

Nu - mer plugg o kaffe. Senare ska jag unna mig en pizza från Josefs!

Ha en superskön fredagskväll!


Tankar och tycken
Mitt namn: Johan

"Don't worry, 'bout a thing" hälsar "bob"

2010-05-28 @ 18:31:58

Skriv vad du tänker:

Namn:
Spara mina uppgifter!

Mail-adress: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback