Kycklinggryta med pressad potatis

Datum: 2010-02-15 Tid: 14:53:39
Grunden till detta receptet har jag fått av Patric Svensson. Har sedan som vanligt lagt till och tagit bort det jag gillar/inte gillar.

Ett storkok för mig, räcker till ca 5-6 portioner.

INGREDIENSER:
ca 1 kg kycklingfiléer
1 burk crème fraîche
ca 3 dl grädde (matlagningsgrädde funkar fint)
1 gul lök
4-5 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 stor champinjon (eller flera små...)
1 äpple
vitt vin
salt
peppar
honung

potatis (anpassa mängen som du önskar)

GÖR SÅ HÄR:
Sätt på en gryta potatis.
Skölj kycklingen och skär den i valfri storlek, jag gör nästan alltid strimlor. Hacka löken och vitlöken fint och fräs dem i lite olja. Blanda ner kycklingen och stek den runtom tills den vitnar. Häll på crème fraîche och grädde och koka upp. Rör om ofta. Hacka paprikan, äpplet och champinjonen och lägg i dem. Krydda med salt, peppar, honung och lite vitt vin. Var försiktig med vinet, då det lätt tar över hela smaken om man tar för mycket. Jag använde knappt en deciliter till denna mängden. Låt smakerna koka in en stund. Pressa potatisen i en press och servera alltsammans med lite sallad och något gott att dricka!

Ha kul!

Tankar och tycken
Mitt namn: Jennie

Låter gott! O varför är pressad potatis så mkt godare än när den inte är det.. haha :)

2010-02-15 @ 21:40:44
URL: http://unreal.blogg.se/

Skriv vad du tänker:

Namn:
Spara mina uppgifter!

Mail-adress: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback