I hemmets trygga vrå

Datum: 2010-04-27 Tid: 14:51:17
Sitter uppkrupen i soffan nu. Helt upprymd, vilken dag!
Kort men så rolig! Jag har varit på "studiedag" på handikapp här i Växjö. Superkul! Och nu har jag verkligen en motkommentar till "sätt de gamla i fängelse..." osv. Nej, men bygg likadana boenden till de äldre som till de handikappade. Tänk 3 personal på 5 boende! De har egna små lägenheter, ljusa och fräscha med trägolv och stora fönster. Enorma toaletter där till och med en duschsäng får plats. Färger och former, egna dekorationer, fotografier, listor på sina favoritsysselsättningar, schema för hela veckan, stora gemensamma lokaler. Fick även åka och se deras "jobb", alltså en dagverksamhet där alla får arbeta efter sin egen förmåga. Arbetet är allt ifrån klippa och klistra till att försöka sätta ihop stora legobitar. Där finns ett ljusterapirum med mjuka kuddar, svepande tyg i taket, en projektor som spelar upp lugna bilder, vattenpelare som bubblar med ljus i olika färger, vita tunna draperier och lugn musik. Det finns också ett litet krypin man kan stänga in sig i tyst mörker. Vattensängar, bollhav och en stor lokal för sjukgymnastik. Allt är optimerat för varje persons egna och unika behov. Jag är SÅ imponerad!! Jag har aldrig ens tänkt på den här delen av vården, men nu, nu gör jag det!!!

Nu blir det lite kaffe ;)

Ha en skön eftermiddag!

Tankar och tycken
Mitt namn: Hanna

Haha! Då har du ju tur på jul. Tänk alla romrussin som lämnas helt frivilligt till dig ;)

2010-04-27 @ 18:37:35
URL: http://badashell.blogg.se/
Mitt namn: Nea

Svarade på min blogg men det är inte säkert du tittar där kom jag på :P Jag hittade chokladen på Maxi uppe vid Samarkand. Helt klart värd att testa :D

2010-04-29 @ 10:02:27
URL: http://neasvea.blogg.se/

Skriv vad du tänker:

Namn:
Spara mina uppgifter!

Mail-adress: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback