Välja i valet 2010

Datum: 2010-08-26 Tid: 00:05:38
Jag har redan bestämt mig, men det gjorde jag redan innan förra valet där jag blev snuvad på min rösträtt med ett par månader.
Jag kan nästan bli irriterad när människor runt omkring mig påstår att politik inte är viktigt. Hur kan det inte vara viktigt vad som händer med Sverige? Att man struntar i att rösta för att man inte vet vilket parti man ska rösta på - det finns blanka röster för att markera detta, att inget parti möter upp förväntningarna och kraven man har. Att man struntar i att rösta för att man inte vet nåt om partiernas valfrågor och ideologier - det går alltid att läsa sig till, ut och prata med medlemmarna i valstugorna runt om i landet. Partiernas hemsidor är ett fint alternativ. Att man sen av ren lathet bara inte gör det - det hör man ju själv hur lite man bryr sig om sin tillvaro.
Det är så få ungdomar som vet något över huvud taget om politik just nu, det är rätt skrämmande eftersom det är vi som flera år framöver ska rösta och påverka hur samhället vi lever i utformas, hur vårt liv som pensionärer blir och hur livet för våra barn kommer att se ut.

Det är ett ansvar, men samhället idag verkar vara så vana att "alla andra" sköter allt så det är ingen mening att lyfta ett finger, för tillslut gör "någon annan" det.

Så nu ser jag fram emot att få kryssa i och stoppa mina kort i lådan i år. Och hoppas på vad som helst så länge inte Sverigedemokraterna kommer till, här i vår kommun sköter de sig tydligen inte så bra i alla fall. Ni som tänker rösta på dem i alla fall, gå in en gång till på deras hemsida och läs en gång till deras tomma (och motsägelsefulla) argument..

Tankar och tycken

Skriv vad du tänker:

Namn:
Spara mina uppgifter!

Mail-adress: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback